PEMBAHAGIAN MAQASID SYARIAH (AL-DHARURIYAH)


Assalamualaikum w.b.t saudara dan saudari sekalian. Selamat sejahtera semua. Bagaimana puasa anda hari ini? Hehehhe, tarawih jangan tinggal ye walaupun sudah makan sedulang nasi arab sekalipun.  Entri pada kali ini, saya nak berkongsi sedikit titipan ilmu mengenai pembahagian Maqasid Syariah. terdapat 3 pembahagian Maqasid Syariah iaitu Al-Daruriyyat, Al-Hajiyat dan  Al-Tahsiniyyat. Entri kali ini kita akan mengenali dengan lanjut tentang aspek yang seterunya iaitu Al-Dharuriyyat.

Al-daruriyyat merupakan keperluan dan kepentingan untuk manusia bergantung di dalam kehidupan di dunia. Ibn ‘Ashur menakrifkan al-daruriyyat sebagai: “Perkara yang penting untuk masyarakat tidak kira secara kolektif ataupun individu, dimana entiti sosial sesebuah masyarakat akan tidak dapat berfungsi dengan betul jika terdapat kecacatan di dalam perkara ini.” (Ibn Ashur, 2006) Menerusi kajian secara terperinci, al-Shatibi telah membahagikan al-daruriyyat kepada lima iaitu menjaga agama, jiwa, akal, keturunan dan harta. Menurut beliau, semua agama memandang perkara ini sebagai kepentingan asas. (al-Shatibi, 1997)


Ayat al-Mumtahinah, 60:12 di dalam al-Quran menerangkan lagi tentang kefahaman lima asas daruriyyat. Allah S.W.T. berkata: “Hai Nabi, apabila datang kepadamu perempuan-perempuan yang beriman untuk mengadakan janji setia, bahwa mereka tidak akan mempersekutukan sesuatupun dengan Allah; tidak akan mencuri, tidak akan berzina, tidak akan membunuh anak-anaknya, tidak akan berbuat dusta yang mereka ada-adakan antara tangan dan kaki mereka dan tidak akan mendurhakaimu dalam urusan yang baik, maka terimalah janji setia mereka dan mohonkanlah ampunan kepada Allah untuk mereka. Sesungguhnya Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.”

Lima asas ini mestilah dijaga untuk memelihara kategori daruriyyat. Menurut al-Shabati, ada dua cara untuk memelihara asas-asas ini. Cara yang pertama adalah dengan mewujudkan dan menguatkan asas-asas ini dan cara yang kedua ialah dengan mengelakkan semua bahaya yang boleh menjejaskan asas-asas ini. (al-Shatibi, 1997)

      Jadi perkongsian saya pada harini setakat itu sahaja. Harap semua mendapat manfaat dari perkongsian ini dan menyebarkan kepada orang lain supaya pahala itu berterusan. Sekian terima kasih.


Comments