Assalamualaikum w.b.t dan selamat sejahtera kepada pembaca sekalian. Hai, apa khabar, puasa penuh tak setakat harini? Semoga mampu harungi bulan Ramadhan sekali dengan ibadah.
Entri harini nak cerita pasal definisi Maqasid Syariah. Sebelum ni tau sebut je perkataan Maqasid Syariah, tapi maksud secara jelasnya, tau tak?
Jadi setakat ini sahaja perkongsian saya untuk entri kali ini. Harap yang membaca dapat manfaat dan sebarkan kepada yang lain supaya pahala itu berterusan.
Entri harini nak cerita pasal definisi Maqasid Syariah. Sebelum ni tau sebut je perkataan Maqasid Syariah, tapi maksud secara jelasnya, tau tak?
Definisi Maqasid Syariah dihuraikan
dari sudut bahasa yang berasas kepada pemecahan ungkapan iaitu maqasid dan
syariah secara berasingan, kemudian melihatnya sebagai satu ungkapan yang
tersendiri sebagai satu istilah.
Dari
sudut bahasa, maqasid adalah perkataan jamak kepada maqsad yang memberi maksud
jalan yang lurus, keadilan, pegangan, punca dan kesederhanaan. Selain itu, maqasid berasal dari kata qashada, yaqshid,
qashdan dan qashidin yang bermaksud keinginan yang kuat, berpegang teguh, dan
sengaja
(Ibn Manzur, 1994)
Manakala
syariah dari segi bahasa berasal dari kata syara’a
as-syai yang bererti menjelaskan sesuatu atau diambil dari asy-syara’ah
yang bermaksud sumber air yang tidak pernah terputus dan terus mengalir. Selain itu, syariah juga bererti memulai sesuatu
pekerjaan dan juga bermaksud menjelaskan, menerangkan dan menunjukkan jalan. (Ibn Manzur, 1994).
Para ulama terdahulu
hanya menyatakan maqasid syariah dari sudut hasil dan tujuannya sahaja. Berikut
merupakan beberapa ungkapan berkaitan maqasid syariah yang telah diberikan oleh
para ulama terdahulu yang terdapat di dalam kitab-kitab hasil penulisan mereka.Dalam
kitab al-Ghalil fi Bayan al-Shabah wa al-Mukhil wa Masalik al-Ta’lil, Al-Ghazzali
menyatakan bahawa “Matlamat syarak terhadap manusia adalah pemeliharaan
terhadap agama, diri, akal, keturunan dan harta.” (Al-Ghazali,
1999).
Menurut Saif al-Din al-Amidi
dalam kitab al-Ihkam fi Usul al-Ahkam,
beliau menyatakan
bahawa “matlamat dari pensyariatan hukum sama ada untuk mencapai kemaslahatan
atau menolak kemudaratan ataupun kedua-duanya sekali.” (Al-Amidi,
1980)
Menurut Abu Ishaq al-Shatibi pula dalam kitab al-Muwafaqat Fi Usul al-Shari’ah,
“pentaklifan-pentaklifan syarak semuanya bertujuan memelihara matlamatnya
terhadap manusia. Matlamat tersebut terbahagi kepada tiga iaitu daruriyyat,
hajiyyat dan tahsiniyyat.” (al-Shatibi, 1999).
Comments
Post a Comment